It was all Yellow(stone) - Reisverslag uit Yellowstone, Verenigde Staten van Niels en Vera - WaarBenJij.nu It was all Yellow(stone) - Reisverslag uit Yellowstone, Verenigde Staten van Niels en Vera - WaarBenJij.nu

It was all Yellow(stone)

Door: Vera

Blijf op de hoogte en volg Niels en Vera

13 Juni 2024 | Verenigde Staten, Yellowstone

Hey, daar ben ik weer!

Momenteel zit ik in één van mijn favoriete koffie tentjes te genieten van een iced latte terwijl het buiten zo’n 43 graden is. “The heat is on”, kunnen we wel zeggen[e-1f525]

Gelukkig is er airco uitgevonden en is het prima uit te houden hier. Zitten jullie weer klaar voor nieuwe avonturen…? Mooi! Daar gaan we[e-1f392]

Na het fantastische weekend met de vrienden van Niels in Las Vegas kunnen we even bijkomen van alle indrukken. Althans ik, want Niels moest de volgende dag werken en had de moeilijkste dag ever om uit bed te komen sinds dat we hier wonen[e-1f605]Met even bedoel ik zo’n 2,5 dag, want woensdagmiddag 17 april arriveren de jongens met de camper in Phoenix. Bij aankomst hebben ze de camper leeg gehaald en heb ik wat wasjes gedraaid zodat alle kleding weer lekker fris was. Nadat ze de camper hadden schoongemaakt was het tijd om even lekker te chillen.

‘s Avonds hebben we lekker gegeten bij de Thirsty Lion, onze favoriet vanaf het begin dat we hier wonen. Het is vaste prik geworden dat we iedereen die ons bezoekt hier de eerste avond mee naartoe nemen, dus ook de jongens konden niet achterblijven[e-1f601]

Na het eten zijn we het centrum wat erbij ligt nog even ingelopen en stopten we bij de Copper Blues, een uitgaansgelegenheid. We hoorden Country muziek en zagen heel veel mensen binnen dansen. Dat wilden we wel eens meemaken en wat was het leuk!! Het was écht Amerikaans, Amerikaanser kon niet. Alle mensen waren aan het dansen en de regel is dat de man een vrouw ten dans vraagt, hoe schattig! Het was heel leuk om te zien. Uiteindelijk kwamen we erachter dat dit Country Swing heet. Het is eigenlijk Country dansen op hippere muziek. Ze doen dit iedere woensdagavond, dus jullie raden al waar wij de laatste paar woensdag avonden zijn[e-1f92a]Na deze ervaring zijn we weer naar huis gegaan, hebben we nog wat gekletst en zijn kort daarna gaan slapen.

De volgende dag zijn we gaan brunchen en hebben we wat geshopt. Na het winkelen hebben we Axe Throwing gedaan. Je weet wel, met zo’n bijl in de muur gooien [e-1f3af] Dat heeft Niels geweten want een aantal dagen later zaten we bij de huisarts omdat hij zo’n pijn in zijn schouder had. Hij bleek een peesontsteking te hebben[e-1f630]Hij kon helemaal niks, maar gelukkig was deze na zo’n 1,5 week over.

Die avond hebben we bij (inmiddels ook een favoriet) een Mexicaans restaurant genaamd Salt gegeten én heerlijke margarita’s gedronken.

Vrijdag 19 april. Een vrij rustige dag, maar wel met iets op ons programma. Namelijk vliegen naar Bozeman, Montana om Yellowstone National Park te bezoeken! Vanuit Phoenix is het ongeveer 2 uurtjes vliegen. We hadden een huurauto en twee AirBnB’s geboekt. Yellowstone is onwijs groot. Het ligt verdeelt over de Staten Montana, Idaho en Wyoming en heeft een oppervlakte van bijna 9000 km2. Er leven veel dieren waaronder bizons, beren, herten, vossen en coyotes. Eenmaal aangekomen in onze eerste AirBnB die overigens fantastisch was zij. We vrij snel gaan slapen. Goed opladen voor de volgende dag[e-1f4aa][e-1f3fc]

De eerste dag van Yellowstone breekt aan. We vertrekken in de ochtend met de auto naar de noord ingang van het park. En we zijn nog maar nét binnen en zien de eerste bizons al!![e-1f9ac]Wat een flinke beesten zeg! We zijn op een aantal punten gestopt met de auto om wat rond te lopen en foto’s te maken. Het is een prachtige omgeving, mooie natuur en (dat geldt eigenlijk voor alle nationale parken die we hebben bezocht) goed onderhouden.

Yellowstone heeft ongeveer 10.000 warmwaterbronnen en meer dan 200 geisers waarvan “Old Faithful” de bekendste is. Deze geiser is nog erg actief en spuit ongeveer 1 keer in de 1,5 uur waarbij het water en stoom maar liefst 45 meter hoog komt! Veel bezoekers, waaronder wij, willen datnatuurlijk wel zien!

Onderweg gaan we ook af op de plekken waar (veel) auto staan en waar mensen staan te kijken. Dat betekent meestal dat er dieren gespot worden. En jawel, we hebben een zwarte beer (althans zijn rug) gezien. Hij lag lekker te slapen en te luieren. Even later rijden we verder en zien we weer veel mensen kijken. En deze keer zien we een Grizzly beer op een berg staan! Blijkbaar had hij ook een jong, maar deze hadden we net gemist. Het jong was achter een aantal bomen verdwenen. Maar het was echt gaaf om deze dieren in het wild te zien. Ook al was het best ver weg, het was toch indrukwekkend. Echt dichtbij hoeft van mij ook weer niet[e-1f43b][e-1f609]

De eerste dag zit er bijna op, na zonsondergang is er niet meer zoveel te zien en te beleven. Sterker nog, je ziet geen hand voor ogen. Het is aardedonker. Voordat we naar ons huisje gaan moeten er nog boodschappen gedaan worden en wat staat er op het menu? BBQ! Na het eten hebben we nog wat spelletjes gedaan en zijn we moe maar voldaan naar onze nestjes gegaan.

De tweede dag breekt aan en wederom gaan we het park in. Één van de mooiste dingen die ik ooit heb gezien is de Grand Prismatic Spring. Dit is een warmwaterbron en heeft hele heldere kleuren. De bron is 75 bij 90 meter en is 49 meter diep. Het water van deze bron is echt zo zuiver dat het een hele diepe blauwe kleur heeft. De temperatuur van het water is constant 70 graden Celsius.

Het is zo anders dan bij ons in Arizona. Over een stukje Arizona gesproken, in Yellowstone is er een kloof en die heet Grand Canyon of the Yellowstone. Het is een enorme kloof van ongeveer 38 km lang en tussen de 400 en 1200 meter breed. Het gesteente van deze kloof is geel. Hier dankt Yellowstone ook zijn naam aan. Onwijs mooi en wat een water dondert er naar beneden![e-1f627]

Na weer een mooie dag in het park vertrekken we naar onze tweede AirBnB huisje. Deze keer aan de westkant van Yellowstone. Onderweg stopten we nog omdat we dachten dat we vossen zagen, maar het bleken coyotes te zijn. Ook mooi om te zien! Echter, toen we bij het huisje aankwamen zagen we een vos op het terrein. Wat een cadeautje! Eenmaal in het huisje kakken we wat in. We zijn boodschappen gaan doen en hebben pizza besteld die we in het huisje lekker hebben opgepeuzeld. We zijn vrij op tijd naar bed gegaan.

De volgende dag, maandag 22 april, breekt aan. Voor Niels en mij de laatste dag. We vliegen vroeg op de avond weer terug naar Phoenix. De jongens blijven nog één nachtje in de AirBnB en vliegen de dag erna naar Miami. Dit was hun laatste bestemming voordat ze weer terug naar Nederland gingen. Voor hen is deze vakantie/reis ook letterlijk voorbij gevlogen! We hebben super fijne en gezellige dagen met elkaar gehad en hadden dit nooit willen missen.

Helaas is er zoals altijd een tijd van komen en een tijd van gaan. Afscheid nemen went nooit, het is nooit leuk. Gelukkig hebben we wel fijne herinneringen aan deze tijd en blijven we (met alles en iedereen die langskomt) positief. De momenten samen en de herinneringen slaan we op en we genieten nog vaak na van dingen die we met anderen hebben mogen beleven hier [e-1f49d]

Binnenkort weer een nieuwe blog! Voor nu toedeloeee [e-2600]

• 13 Juni 2024 - 07:15

Marja Van Someren :

Wat een mooie dingen hebben jullie gezien hoor! [e-1f60d]

• 13 Juni 2024 - 09:00

Toos Jonkers :

Ik wacht mer spanning op het volgende blog.

• 13 Juni 2024 - 23:04

Jeanne: